Saturday, May 16, 2009

(Cerpen) Kita kawan selamanya...!!


-HAK CIPTA TERPELIHARA-
-CERPEN PERTAMA-
-SYA IZZ-




“Safiyya…oo..Safiyya…bangun cepat dah lewat ni…”jerit Syafiq dengan agak kuat tapi lembut…...”alaa…ape laa abang ni..eyya nak tidur pun tak boleh…hari ni bukan sekolah pun…eyya nak mimpi indah pun tak sempat”jawab eyya dalam mamai…

“ooo…mimpi indah yer..safiyya tak ingat ke yang hari ni safiyya kena masuk asrama kat sekolah baru??”kedengaran Syafiq menjawab..

..hah??alamak,habislaa..eyya lupa lak…kenapa abang tak cakap awal-awal…ish…jahat tau…“aikk salah kan abang pulak..yang eyya tidur sampai tak ingat dunia tu sape suruh…padan muka…”syafiq tertawa melihat telatah adik tunggal perempuan kesayangannya itu…

“Safiyya Husna….. Syafiq Hisyam …dah la tu asyik gaduh je dari tadi..cuba laa tengok abang Syahir tu…tak pernah gaduh cam kamu berdua ni…Eyya pergi mandi cepat lepas tu sarapan dan syafiq pergi kemaskan bilik kamu yang macam sarang beruang poala tu..”ish..macam-macam laa anak-anak aku ni…harapkan umur je belasan tahun tapi perangai macam budak sekolah tadika..”gumam Puan Humaira dalam hati..

Setelah bersiap Eyya dan Syafiq turun ke ruang makan untuk sarapan…dilihatnya Puan Humaira tengah menghidangkan sarapan manakala ayahnya,Encik Syamir sedang berbual dengan abang sulungnya yang handsome lagi bergaya,Syahir Hakim…

-----------------------------------------

Abah!!cepat laa…dah lewat nie..Eyya dah tak sabar ni nak pergi daftar asrama…”ya…kejap la puteri ku sayang…abah tahu laa Eyya dah tak sabar..jangan laa jerit-jerit macam tu ..tak manis tau…”nasihat Encik Syamir… opps
..sori..Eyya lupa laa…abah maafkan Eyya tak??...”Tanya Eyya

Mestilaa abah maafkan Eyya sebab Eyya anak abah tapi Eyya janji tau jangan jerit-jerit cam tu lagi yer…

“ Ok ..abah..Eyya janji dengan abah sebab Eyya sayang sangat kat abah sebab abah laa satu-satunya abah Eyya yang paling baik dan penyayang macam Eyya kan??”jawab Eyya..

“Ha’aa..betul laa tu..”sampuk Puan Humaira…

Ok..apa-apa pun Eyya sayang kat abah dan ummi…juga kat abang Syahir dan abang Syafiq….

----------------------------------------

“Wah…cantik gak bilik ni kan ummi..”tanya Eyya usai melangkah masuk ke dalam bilik asrama SMKA Nurul Ittifaq…

Perhatian kepada semua pelawat dan ibu bapa pelajar…masa untuk melawat telah tamat…Para pelajar yang baru mendaftar sila bergerak ke dewan makan sekarang untuk diadakan perjumpaan ringkas..sekian..terima kasih…


“ingat Eyya belajar baik-baik kat sini..kalau ada apa-apa Eyya bagitau kat ummi yer”pesan Puan Humaira dengan sayu..

“umi dan abah jangan risau…Syafiq ada kat sini untuk jaga Eyya…Ummi dah lupa kat Syafiq ke…sedihnya…”suara Syafiq jelas kedengaran

“alaa…maaf laa Syafiq…ummi betul tak ingat…maaf yer…nanti ummi belikan gameboy baru untuk Syafiq yer..jangan marah yer sayang..”pujuk Puan Humaira dengan suara yang sayu walaupun hatinya tergeletek dengan sikap anak lelakinya yang manja itu…

-------------------------------------------


Sebaik sahaja Puan Humaira dan Encik Syamir serta abg Syahir pulang…Safiyya dan Syafiq kembali ke bilik asrama mereka masing-masing…

“Eyya…ingat tau nanti kalau nak jumpa abang jumpa kat kelas 5 Ibnu Sina yer..jangan pulak sesat pergi kelas lain tau..maklum laa Eyya kan budak baru..bak kata pepatah…kura-kura dalam perahu..kalau malu buat tak tahu...haha..”kata Syafiq

“Ye laa…abangku sayang…nanti kalau abang nak jumpa Eyya the cute girl in the world,jangan lupa pulak yang nama kelas Eyya 1 Ibnu Sina…jangan pulak pergi kat tempat lain…almaklumlah….abang kan pengawas sekolah berkaliber yang mengada-ngada..hehe…”Eyya puas hati kerana dapat mengenakan abangnya yang suka menyakat tu..

Akhirnya mereka sama-sama tergelak setelah bergurau senda seketika….

------------------------------------------

Bilik Aisya Humaira…Bilik Siti Khadijah…Bilik Rabiatul Adawiyah…ha!!..ni pun Bilik Fatimah Az-Zahra atau lebih sinonim dengan panggilan bilik Az-Zahra saje..

“Assalamualaikum…nama saya Safiyya Husna..panggil Eyya je…awak pulak?”sapa Eyya dengan ramah…

“Waalaikumussalam…oo…Eyya…nama saya Hanaa’ Mawaddah..panggil Hana pun boleh…”jawab Hana dengan gembira..

Usai mengemas barang di dalam almari..Eyya dan beberapa rakan barunya,Hana,Madiha dan Lyana turun bersama untuk mendengar taklimat yang akan diberikan oleh warden asrama tentang peraturan-peraturan yang harus dipatuhi serta sedikit tazkirah…

-------------------------------------------------------
“Eyya lepas ni kita pergi suaru sama-sama yer”ajak Hana

“Ok…kejap yer…Eyya kemas katil dulu…”Eyya menjawab sambil berkata dalam hatinya bahawa dia sangat bersyukur kerana dapat mengenali Hana yang baik dan ceria itu..

---------------------------------------------------

Hana..betul ke blok ni?..alaa..betul kot pasal tadi Hana dah tanya kat akak Eezzah tu…

“ye ke?..alaa…cam ne kalau kita sesat..dah laa sekolah ni nampak luas padahal tak luas mana pun..hehhe…”Eyya masih sempat berlawak lagi…

Hampir 10 minit Eyya dan Hana mencari kelas 1 Ibnu Sina…akhirnya ketika masih berjalan-jalan Eyya ternampak Syafiq dari jauh…timbul idea nakal di fikirannya..


“Hana…jom kita tanya abang pengawas tu nak?Jom laa daripada kita terpusing-pusing kat sini..nanti lambat masuk ke kelas baru tau”Eyya berusaha memujuk Hana

“ok laa…”jawab Hana ringkas

“Abang pengawas,tumpang tanya..kelas 1 IBS kat mana?”Hana menyoal.

“Adik ni budak baru yer?..mana kawan adik tadi?...”Syafiq bertanya kembali..

“Haa?..Hana berpaling ke belakang…dilihatnya tiada kelibat Eyya…alamak..matilah..cam ne boleh tak perasan ni..siap la Eyya nanti..

“Halloo abang Syafiq!!”sergah Eyya dari belakang

“ehh..opocot..adik aku nama Eyya!!”..sempat lagi Syafiq melatah…

----------------------------------------------


“Ish..ape Eyya nie pagi-pagi lagi dah nyakat orang…abang sendiri pulak tu…kenape tak pergi kacau aje zirafah takpun gajah kat dalam hutan tu…sibuk aje..abang tau laa yang abang nie smart ..tak payah laa nak sergah..kan?”balas Syafiq kerana geram dengan adiknya itu

“alaa…memang laa abang hensem..tengok dulu sape adik kan?..oh yaa…Eyya kenalkan…kawan baik Eyya yang baru…Hanaa’ Mawaddah..panggil Hana je..jangan malu-malu…”Eyya lantas mengenalkan kawannya itu..

Hana…nie abang Eyya yang no.2…Hana jangan malu yer….hehe…

--------------------------------------------

1 IBNU SINA…terpampang tanda nama kelas Eyya dan Hana…Mereka terus mencari tempat duduk dan duduk di barisan no.2 kerana barisan pertama dikhususkan untuk pelajar lelaki…sebagaimana kata ustazah Asmida…”lelaki merupakan pemimpin keluarga dan ummah..maka lebih afdhal jika lelaki berada di hadapan”…

Sebaik sahaja mereka duduk….

“Nape Eyya tak cakap kat Hana yang abang pengawas tu abang Eyya…malu nya Hana rasa…Nie Eyya punya pasal laa..tak nak kawan laa ngn Eyya…”Rajuk Hana

“Eyya minta maaf…Eyya tak sengaja..tipu je..sebenarnya Eyya sengaja..tapi ni kesalahan kali pertama..Hana jangan buat Eyya cam ni…kesian kat Eyya tau..Hana kan baik dan comel mana boleh merajuk nanti tak de orang nak buat menantu tau..tapi kalau tak de orang nak buat Hana jadi menantu..Hana boleh je jadi kakak ipar Eyya…hehe..jangan marah ..maaf ye Hana sayang”Eyya masih tidak lekang dengan ucapan maaf yang telah sebati dengan dirinya kerana telah didik sejak kecil lagi..

Ok..Hana maafkan..tapi jangan buat lagi tau…nanti Hana merajuk lagi..baru Eyya tahu…

Janji Eyya tak buat lagi hari ni tapi esok lusa tak janji tau…manalah tau kalu Eyya ade idea..kan?..hihihi…

Eyya..!!tak baik tau…selalu sakat Hana…tapi Hana untung sangat sebab kawan dengan Eyya yang kiut dan suka kacau orang ni…terima kasih Eyya..Hana sayang Eyya…

Sweet nya Hana ni….romantik…boleh jadi menantu Puan Humaira ni…hahaha…

Tawa mereka meletus…Hana dan Eyya rancak berbual mengeratkan hubungan persahabtan mereka yang kian mekar bak bunga ditaman seri....
------------------------------------------------------


Semua bangun…!!!seorang pelajar lelaki mengarahkan rakan-rakannya bangun sejurus kelihatan guru kelas mereka,Puan Faridah masuk…

“Assalamualaikum semua…baiklah baca doa kemudian boleh duduk”sapa cg.Faridah

Selesai membaca doa para pelajar kemudian duduk dengan rasa yang berdebar – debar termasuk Eyya dan Hana…maklumlah sekolah baru..kelas baru…kawan baru..cikgu baru…pendek kata semuanya baru laa…

“Ok semua…nama saya Puan Faridah Rohana bt Malik…kamu semua boleh panggil saya Cg.Faridah jer…seperti yang kamu ketahui…saya adalah guru kelas kamu yang baru…saya harap kamu jangan takut dengan saya..maklumlah saya ni tak garang.. Cuma saya akan garang kalau kamu semua tidak menyiapkan nota atau kerja sekolah yang saya berikan…lagi satu siapa yang tidak ikut arahan saya…saya akan denda berdiri diluar…faham?”tanya cikgu bagi matapelajaran Bahasa Melayu itu…

Faham cikgu….

“Baiklah..memandangkan hari ni hari pertama kamu…saya tidak akan mengajar..masa hari ni adalah untuk kamu perkenalkan diri kamu semua yang hensem-hensem dan comel-comel ni yer”kata Cg.Faridah seramah mungkin…

Mula dengan pelajar dihujung sekali tu..perkenalkan diri kamu yer…

Nama saya Syauqi…kemudian…Zahir..Amsyar…Izat…Syafiq…Idham...Rashid..
Aleesya..Aina..Safraa..Nadiyya…Lyana…Amirah..Farah…Farhana…seterusnya…

“Salam semuanya…nama saya Safiyya Husna bt Syamir…kawan-kawan boleh panggil Eyya je..”Eyya memperkenalkan diri…

“Saya Hanaa’ Mawaddah…saya dari Pahang..panggil saya Hana jer…”giliran Hana pula..

Sebelum saya tinggalkan kelas ni..saya hendak berpesan kepada kamu semua agar jaga tingkah laku…belajar bersungguh-sungguhdan fikirkan kenapa kamu ada disini…ingat…prinsip saya…saya mahu semua pelajar saya dapat “A”…kalau tidak beranda didepan kelas kamu setia menanti..ingat yer anak-anakku…”Man Jadda Wa’ Jada”..Sesiapa yang berusaha maka dia akan berjaya..Assalamualaikum…

--------------------------------------------------------


“assalamualaikum ummi…ummi sihat?abah sihat tak?Eyya rindu sesangat kat abah dan ummi…lagipun dah lama ummi tak datang jenguk Eyya kat sini…pulak tu…Eyya bilik minggu depan…Ummi dan abah jahat laa…hari tu ummi dan abah cakap nak jenguk Eyya tiap-tiap minggu..ummi tipu yer..dah lama dah Eyya tak minum air milo yang ummi buat…huhu …teringat pulak..dah laa Eyya tengah lapar ni..sedihnya”kata Eyya sebaik sahaja Puan Humaira mengangkat telefon…

“Alhamdulillah..ummi dan abah sihat…alaa sayang…Husna jangan macam ni…ummi sibuk sikit...ummi betul-betul tak sempat…ummi pun rindu kat Husna…kitorang sunyi tau Husna tak de…Husna lah pengarang jantung ummi..ummi janji esok lusa ummi dan abah pergi kat hostel Husna…lagipun Husna kan ada abang Syafiq kat sana…”Jawab Puan Humaira tenang sambil memanggil anaknya Husna…maklum laa Eyya suka kalau ummi memanggilnya Husna kalau tengah merajuk…

“Sori yer ummi..ummi janji tau dengan Husna…tapi abang Syafiq tak sama dengan ummi dan abah…Husna tak kira..nanti kalau ummi datang jangan lupa tau buat air milo untuk puteri ummi yang comel ni yer?...”Eyya meneruskan perbualannya…

“Baiklah sayang…sayang belajar kat sana elok-elok…jangan tinggal solat..ingat kat ummi dan abah tau…ingat..jangan sedih-sedih..biasa-biasakanlah duduk kat asrama tu…lagi satu..Safiyya Husna kena kuat..Safiyya Husna harus sentiasa semangat..Safiyya Husna seorang yang happy dan ceria sebab Safiyya Husna anak ummi..ummi sentiasa sayang kat Safiyya Husna…kirim salam kat abang Syafiq yer…Assalamualaikum”pesan Puan Humaira tatkala mengakhiri perbualannya dengan Eyya…

-----------------------------------------------------

“Safiyya Husna Syamir!!!kenapa tak buat karangan yang saya suruh..apa alasan awak?”sergah Puan Faridah..

“Maaf cikgu, saya betul-betul lupa…saya tak ingat…”Eyya menjawab perlahan..

“saya tak kira..yang penting awak pergi berdiri diluar sekarang sehingga saya panggil masuk…ini peringatan agar kamu semua menyiapkan semua kerja sekolah…faham”tegur Puan Faridah…

Eyya melangkah longlai ke luar kelas…hatinya berbicara “alaa…aku bukannya sengaja tak nak siapkan…lagipun dah laa duduk kat asrama ni teringat kat ummi dan abah…tapi salah aku jugak..kenapalah aku tak siap kan kerja sekolah….macam mana lah boleh lupa…”

“Ehh…Rina..cuba kau tengok tu!!”Leeya menjerit kecil…

“apa dia?..ehh..tu bukannya si Safiyya tu ke?...nape dia berdiri kat luar…tak pe lah..baru padan dengan muka dia..”Rina membalas benci…

“Rina..kenapa kau benci sangat dengan Safiyya tu?..aku tengok dia tu baik jer..ok apa…dah laa dia tu happy sokmo…wazz up..wazz up...”mulut Leeya pantas berceloteh

“Apa wazz up..wazz up..dah laa suara macam katak afrika..ong kedek-kedek..ong kedek-kedek..haha....kenapa aku benci dengan dia…tak de laa…hari tu aku nampak dia
berbual-bual…mesra lagi dengan abang pengawas yang aku minat tu..tak silap namanya Syafiq Hisyam..hensem tau..benci lah aku…”terbit rasa cemburu di hati Rina…

“alaa kau ni..mana tau kot-kot abang dia…yang kau syok sangat kat abang tu nape?...entah-entah dia syok kat orang lain..”Leeya membalas…

“tak mungkin lah abang dia…aku pasti laa…yang kau sibuk sangat ni kenapa?aku tak kira..aku nak jugak kat abang pengawas tu…faham?”kata Rina

------------------------------------------


“Halloo Safiyya…nape kau berdiri kat luar ni….dah kena halau ke?..haha…harap muka je hodoh…padan muka kau”Suara Rina terasa jelas kedengaran di pendengaran Safiyya…

“ehh..suka hati laa…apa salahnya sekali-sekala hirup udara segar…barulah sejuk mata memandang…”kata Safiyya sambil menggerakkan badannya persis orang sedang ber taichi…

“huuhh…mengada betul kau ni…aku benci tau tengok kau…dah laa gatal...yang kau pergi mengorat bakal boyfriend aku tu nape?”Rina berkata sinis…

“boyfriend…?sape pulak boyfriend awak…Azim ke?”balas Safiyya sambil diruang matanya terbayang Azim yang pendek yang sudah tergila-gilakan Rina sejak mula bertemu lagi…

“Hello miss Safiyya!!...sori siket…aku nak buat apa dengon Azim yang pendek tu…tak sesuai langsung ngan aku yang cantik persis mutiara ni tau tak!!...dah laa aku ni macam miss world…”kata Rina lagi…

“oo…persis mutiara…tapi saya tengok macam persis sos tiram je..haha…ntah-ntah miss world kat Lost World of Tambun tu tak?.…”gelak Safiyya

Safiyya dan Leeya tergelak dihadapan Rina…

Muka Rina masam mencuka lalu berkata “ooo…kenakan aku yer…siap kau nanti…Leeya…nape kau ketawa sama ngan mak cik tua ni hah!!”

-------------------------------------------------------------------

“Safiyya Husna,saya harap awak tak ulang lagi kesalahan awak ye..saya bukan sengaja nakdenda awak tapi saya lakukan ni semua sebab saya sayang kat awak…sayang kat semua pelajar saya…saya harap awak tak marah atau kecil hati dengan saya..saya hanya mahu mendidik awak..tu je…”Puan Faridah berkata kepada Safiyya diluar kelas…

“Tak pe cikgu…saya tak kisah…saya sedar saya yang salah…saya janji kat cikgu yang Safiyya Husna akan siapkan kerja sekolah yang diberi oleh cikgu Faridah yang menarik… tertarik… cikgu memang de Bom!!..…”jawab Safiyya riang…

------------------------------------------------------------


“Hana minta maaf ye Eyya…Hana tak dapat buat apa – apa masa Eyya kena denda…dah laa si Farina tu menyibuk je Hana tengok..apa yang dia kata kat Eyya?”Hana bersuara ketika mereka duduk di bangku di kantin…

“Tak pe..lagipun Eyya tak kisah pasal Eyya yang tak buat homework..pasal Rina pulak…entahlah… dia cakap…yang…Eyya ni mengorat bakal boyfriend dia…sape entah..”Eyya membalas dengan suara yang mendatar…

“Eyya pun tak tau nape dia benci sangat ngan Eyya sejak 2 bulan lalu..yer laa..masa baru masuk..ok jer..tiba-tiba dia berubah jadi cam tu..hiii…seram betul….ntah-ntah bilik dia tu ber…ber…berhan…berhantu kot !!”Eyya terjerit…

“Apa Eyya cakap cam nie..tak baik tau..Hana tak suka laa….nanti Hana merajuk baru tau …sape nak pujuk?Eyya jugak kan…”kata Hana

“Buat apa Eyya nak pujuk….Abang Syafiq kan ada?haha…”Eyya bercanda dengan Hana

----------------------------------------------

“Zahir…tu..tengok tu…Safiyya ngan Hana…”tunjuk Izzat ke arah mereka berdua..

“habis tu nape?..kau minat kat diorang yer?hehehe..”Zahir membalas..

“Tak de lah tapi aku tengok diorang tu best tau…cam ne yer…sporting..kelakar…tapi tak gedik…aku kagum jer…nak jugak aku kawan ngan orang cam tu…”Izzat berkata serius…

“tak pe lah…nanti dalam kelas kita kenal laa ngan mereka…ala…baru 3 bulan kita sekolah kat sini..insyaAllah..semakin ramai kawan nanti kita dapat..”nasihat Zahir…

--------------------------------------------------


“Hana minta maaf ye Eyya…Hana tak dapat buat apa – apa masa Eyya kena denda…dah laa si Farina tu menyibuk je Hana tengok..apa yang dia kata kat Eyya?”Hana bersuara ketika mereka duduk di bangku di kantin…

“Tak pe..lagipun Eyya tak kisah pasal Eyya yang tak buat homework..pasal Rina pulak…entahlah… dia cakap…yang…Eyya ni mengorat bakal boyfriend dia…sape entah..”Eyya membalas dengan suara yang mendatar…

“Eyya pun tak tau nape dia benci sangat ngan Eyya sejak 2 bulan lalu..yer laa..masa baru masuk..ok jer..tiba-tiba dia berubah jadi cam tu..hiii…seram betul….ntah-ntah bilik dia tu ber…ber…berhan…berhantu kot !!”Eyya terjerit…

“Apa Eyya cakap cam nie..tak baik tau..Hana tak suka laa….nanti Hana merajuk baru tau …sape nak pujuk?Eyya jugak kan…”kata Hana

“Buat apa Eyya nak pujuk….Abang Syafiq kan ada?haha…”Eyya bercanda dengan Hana

----------------------------------------------

“Zahir…tu..tengok tu…Safiyya ngan Hana…”tunjuk Izzat ke arah mereka berdua..

“habis tu nape?..kau minat kat diorang yer?hehehe..”Zahir membalas..

“Tak de lah tapi aku tengok diorang tu best tau…cam ne yer…sporting..kelakar…tapi tak gedik…aku kagum jer…nak jugak aku kawan ngan orang cam tu…”Izzat berkata serius…

“tak pe lah…nanti dalam kelas kita kenal laa ngan mereka…ala…baru 3 bulan kita sekolah kat sini..insyaAllah..semakin ramai kawan nanti kita dapat..”nasihat Zahir…

--------------------------------------------------


“Banyak laa handsome and pretty…yang handsome tu betullah..tapi kalau yang cantik tu…sorry…kau tak nampak ke muka aku ni….yang nie lah baru orang panggil pretty..macam Pretty Zinta tu…kan?”Ujar Rina terlebih bangga…

“Tak malu betul si Rina ni….terlebih comel konon…kalau malam – malam pakai bedak sejuk tu..muka sebijik ngan hantu raya yang duk bertenggek kat pokok ceri malam-malam….”Leeya meluahkan rasa geramnya terhadap Rina yang terlalu koya tu a.k.a. gedik didalam hati saja…

-----------------------------------------------

Keputusan Ujian Pertengahan Tahun Tingkatan 1 1996

1. Hanaa’ Mawaddah Bt Muhammad Fareez (8A 1B)
2. Safiyya Husna Bt Syamir (7A 2B)
3. Aina Az-Zahra Bt Adam (7A 2B)
4. Muhammad Zahir B. Mujahid (5A 4B)
5. Iman Izzat B. Adham (5A 4B)
6. Leeya Nadiyya Bt Irsyad (4A 5B )
……………………
…………………….
……………………
……………………
……………………
101. Putri Sara Farina (2B 3C 1D 3E)
……………………
…………………..
…………………...
……………………


Hana dan Eyya menjerit kesukaan tatkala terpandang keputusan peperiksaan mereka…

“Alhamdulillah..berbaloi jugak kan kita belajar siang malam….bestnya…kan Eyya”Ujar Hana riang…

“Betul tu…Eyya nak ucapkan tahniah sebab Hana dapat lintas Eyya 1 mata pelajaran..tapi ingat….nanti periksa sekali lagi…Eyya pulak akan lintas Hana…Eyya akan berusaha sekuat mungkin…Kami wira-wirawati negara …kini masa kami berjaya…kami sahut cabaran..bergerak seiringin…kami pasti mencapai wawasan…Malaysia!!!ewahhh…sedap tak suara Eyya”Eyya pantas berceloteh…

-----------------------------------------------

“Syoknya rase…dapat no.6 pulak tu…syukur…tak sia-sia aku belajar selama ni..kan Rina?..Rina..kau tak sedih ke?...dapat no.101…Nape kau tak belajar Rina…kau tak kesian kat mak bapak kau ke?..”Tanya Leeya..

Rina menjawab endah tak endah sambil matanya menjeling ke arah Eyya “alah…relax laa…aku nak risau apa…mak ayah aku kaya tau…bukan macam kau…setakat kerja doktor je…aku ni anak ahli perniagaan yang berjaya tau..lagipun mak bapak aku tak pernah kisah aku boleh berapa”A”…yang penting kerja mereka je….apa mereka ingat bagi wang tu macam bagi kasih sayang ke?...aku iri hati tau tengok mak bapak Eyya datang hari tu…mesra bukan main…siap peluk-peluk..bagi nasihat….ingat dia je ke ada mak…aku pun ada laa…”

“ooo…patut laa kau nangis masa tu…kau nak mak bapak kau sayang kan kau macam tu jugak kan…?..lagipun tak baik dengki kat orang…dah cara hidup diorang cam tu…penuh kasih sayang…kau pun kena laa luangkan masa ngan mak bapak kau jugak…jangan laa selalu lepak kat luar…try laa ambil hati mereka…baru mereka perasan mereka pun ada anak yang baik iaitu Putri Sara Farina…ni tak..asyik buat hal je..”Leeya menasihati Rina…

“Kau tak yah laa nak nasihat aku…aku tahu laa kau nak jadi pensyarah…alaa…aku bukan nangis masa tu …mata aku masuk habuk jer…buat apa laa aku nak nangis tengok diorang...buat habis air mata duyung aku jer ”Rina mempertahankan egonya yang setinggi gunung Kinabalu itu...

-----------------------------------------------

“Leeya!!kau tengok tu…abang pengawas sweet tu lambai kat aku…kan aku dah kata…dia pun syok tengok aku ni…saje pura-pura malu tu..jaga standart katakan…yipppii!!!sukanya…aku nak lambai balik laa”Rina berbisik riang di telinga Leeya…

Tangan Rina melambai-melambai ke arah Syafiq…ketika Syafiq semakin menghampiri mereka….

“Abang Syafiq!!”Suara Eyya jelas kedengaran menyapa abangnya sambil tangannya membalas lambaian abang kesayangannya itu…maklum lah…lama sudah tidak bersua muka….

“Hai Eyya…lama tak jumpa…sori yer…”Syafiq pantas bersuara…Jelas suaranya kedengaran sambil senyum memandang pelajar perempuan yang malambai-lambai ke arahnya tadi..

“Farina”Syafiq menyebut didalam hati…”Ni mesti kes salah orang ni…apa laa aku ni…mesti dia ingat aku lambai kat dia…sori yer..hehe”

Pipi Rina sudah merah tatkala Syafiq tersenyum lucu ketika mereka berselisih tadi….

“Leeya..malunya…dah laa ramai orang tengok…malu..malu..malu…”Rina berbisik…

-------------------------------------------------

Bertimbun kerja sekolah yang belum disiapkan Eyya…semuanya berterabur diatas meja…

“Boringnya”Eyya mengeluh

Hana terpaksa pulang kekampung setelah dijemput oleh kedua orang tuanya pulang ke kampung untuk menziarahi datuk mereka yang sakit kuat….

Letihnya….kenapa tak boleh jawab ni..otak..ooo…otak…cepatlah pikir…Eyya hampir berputus asa menjawab soalan bahasa arab yang diberikan oleh ustazahnya…

“Ya Allah..tolonglah…macam mana nak siapkan ni…tolonglah….takutnya tak siap…nanti ustazah marah…kenapa aku tak bagi perhatian masa ustazah mengajar pagi tadi…entahlah…hati aku ni asyik teringat kat abah dan ummi…dah lama tak jumpa…padahal baru dua minggu…

-----------------------------------------

“Ummi…Eyya tak dapat siapkan kerja sekolah..Eyya tak reti nak buat…Eyya rindu kat ummi…”Eyya bersuara sayu tatkala terdengar Puan Humaira menjawab panggilannya…

Puan Humaira menasihati Eyya”Eyya…kenapa dengan Eyya ni?...Eyya rileks dulu…fikir tenang-tenang…jangan fikir sangt kat ummi ni sampai tak bagi perhatian dalam kelas…ummi tahu Eyya tak dapat buat kerja sekolah pasal tu kan?...ingat Safiyya kena kuat,tak boleh mengalah...harus semangat!!Semangat nya mane?Semangat!!!Sayang Eyya.....


-----------------------------------------------------


“Kenapa ramai sangat yang tak dapat siapkan pembentangan yang saya suruh kamu semua buat ni hah?Jawab!!saya dah bagi kamu masa yang cukup…1 minggu tau tak!!!kelas –kelas tahun lepas tak pernah tak buat kerja yang saya suruh…semua mereka dapat siapkan..tapi kamu?saya tak kira…kamu semua akan dihukum satu kelas…yang dah siap pun kena jugak….ingat 1 orang tak siap..seluruh kelas kena denda…!!”Tengking Cikgu Liza sambil memandang satu persatu wajah para pelajarnya yang sudah pucat lesi…

“Sekarang…saya nak kamu semua beratur diluar kelas…sekarang!!!Nah pegang nie…”Kata Cikgu Liza sambil menghulurkan kertas A4 yang tertulis.. “Saya janji siapkan kerja sekolah”….

Malunya…mereka semua dihukum mengelilingi blok bangunan form 4 dan form 5..Para pelajar lain tersenyum sinis melihat mereka dihukum..tak kurang juga ada yang kasihan termasuk Syafiq….

--------------------------------------------------

“Baiklah semua…kamu semua nak siapkan tak kerja yang saya beri?ingat…ini kesalahan kamu yang pertama dan terakhir…saya nak kamu semua bekerjasama dalam satu kumpulan…harus ada semangat berpasukan…kita tak boleh buat sorang-sorang…faham tak saya cakap ni..”

“Faham cikgu!!”Pelajar 1 ibnu Sina menjawab yakin akan soalan yang diujarkan oleh Cikgu Liza…

--------------------------------------------------

“Leeya!!!Aku ada idea!!…tu tengok abang pengawas sweet tu….kau tengok yer apa aku nak buat…”Rina bersuara separuh berbisik…

Rina menghampiri Syafiq sambil pura-pura tersenyum manis…tapi pada pandangan Syafiq ia senyuman yang dipanggil gedik…hehehe…

“Ehh…aduh!!!”Rina menjerit kecil + kuat tepat dihadapan Syafiq ….dia pura-pura terjatuh kerana tersepak batu dengan harapan Syafiq membantunya…tapi lain yang diharap..lain pula yang datang…

“Rina!!!Rina tak apa-apa ke..?Kenapa terjatuh ni…kesiannya Azim tengok…Rina ok ke?Betul tak luka?ada sakit kat mana-mana?nak Azim tolong ke?Risaunya Azim tengok…”Azim yang kebetulan lalu disitu terperanjat melihat puteri pujaan hatinya terjatuh…

Syafiq telah lama berlalu dari situ tanpa mempedulikan Rina…pada fikirannya”dah ada orang tolong…tak payah laa aku nak sibuk jugak…pergi makan lagi sedap…yummy!!”

----------------------------------------------------

“Hana!!...Eyya rindu sangat kat Hana…datuk Hana dah sihat ke?...lamanya tak jumpa Hana yang kiut-miut macam hello kitty ni..dah 3 hari dah Hana tak datang sekolah…rindu sangat”Eyya berbicara dengan mata yang bersinar melihat Hana yang baru dihantar oleh orang tuanya ke asrama…

“Alaa Eyya ni…datuk Hana dah baik dah…ni mesti sebab Eyya yang tolong doakan jugak…terima kasih…ye ke Hana kiut-miut macam hello kitty?….tapi…Eyya lagi kiut macam transformers kat astro ceria tu…haha…”Hana galak mengusik Eyya….

--------------------------------------------

Eyya masih setia menuggu Rina yang menyuruhnya berjumpa ditaman botani…katanya ada perkara yang nak diselesaikan….Eyya hanya menurut kerana sudah letih dengan sikap Rina yang tidak habis-habis membencinya…Hana pula tidak mengikut kerana dihalang oleh Eyya….

“Biarlah Eyya selesaikan..InsyaAllah, Eyya tahu yang Eyya pasti boleh…kan Hana?.."Terimbas kembali perbualannya pagi tadi bersama Hana yang berkeras mahu mengikut serta…

-------------------------------------------
“Ehh….Izzat…apa kau buat kat sini…?”Soal Eyya dengan penuh tanda tanya tatkala melihat Izzat menuju ke arahnya…

“laa…bukan ke kau yang suruh Farina bagi surat kat aku kata nak tanya sesuatu..ehh mana Hana ngan Aleesya?…kau tulis dalam surat tu yang kau bawak diorang jugak…tapi kenapa kau suruh aku datang sorang-sorang..selalunya mesti kau suruh aku bawak kawan aku jugak..?..peliklah…”Izzat memandang kembali ke arah Eyya…

------------------------------------------

“Tu cikgu!!…saya pasti Eyya ngan Izzat tengah dating kat taman tu…saya tahu laa cikgu…percaya cakap saya”Rina bersuara sambil tangannya menunjuk ka arah taman botani sekolah itu kepada cikgu disiplin mereka,Cikgu Aimran dan Cikgu Nina…

“Ye ke Farina…betul ke?entah-entah kamu saja je nak gurau ngan cikgu...Safiyya dengan Izzat kan budak baik…bukan macam kamu,selalu buat hal..!!”Bidas Cikgu Aimran sinis…

-------------------------------------------

“Huhh…aku dah agak dah…mesti jadi cam ni…nasib baik kita cepat keluar dari taman tu sebelum Farina bawak cikgu Aimran dengan Cikgu Nina….Aku hairan laa..kenapa dia sanggup aniaya kita…tak padan dengan kecik…padahal umur baru 13..dah tunjuk samseng..ingat kaya sangat ke dia tu…sombong…kerek pulak tu…geram aku tau tak…kalu aku ni pompuan dah lama aku tenyeh-tenyeh muka dia lumat-lumat…pastu buat sos tiram..padan muka!!....kalu kecik-kecik dah perangai macam ni…nanti besar apatah lagi…entah-entah buat malu nama keluarga jer….jahat sungguh laa minah tu sorang…Nampak je macam baik kat luar..tapi kat dalam…??huh..tak tau nak cakap macam mane..nasib baik kita sempat sedar perangkap dia..kalau tak..naya kita …!!”Izzat menghambur rasa marahnya terhadap Farina dihadapan Eyya yang kelihatan tenang…


Eyya mengeluh perlahan…mereka sedang duduk ditempat duduk masing-masing dalam kelas sementara menanti cikgu masuk…


“Sabar aje lah…nasib baik tuhan bantu kita…kalu tak masuk rekod laa nama kita…tak baik cakap buruk-buruk pasal dia…dia pun ada hati dan perasaan…sejahat mana pun..kalu dapat hidayah..dia boleh jadi lebih baik daripada kita tau…mungkin dia belum sedar kot…aku pon heran jugak…apa yang aku dah buat kat dia hah??...pening kepala..dah laa…yang penting…kita buat tak tahu jer…tak payah pedulikan dia….ingat..jangan pulak kau pergi sembur dia…nanti heboh pulak..kesian kat dia…insyaAllah satu hari nanti…dia pasti berubah…percayalah!!”Balas Eyya…

“suka hati kau laa Eyya….dah….aku nak bukak buku…studi lagi baik”Izzat pantas menelaah pelajaran…

-------------------------------------------


“Putri Sara Farina!!”Cikgu Aimran keras bersuara…

“Apa nak jadi dengan awak ni hah?!!awak berani bohong saya dan Cikgu Nina ye..?”

“Alaa cikgu…saya tak bohong…entah-entah diorang perasan kot cikgu ada?..pastu diorang sembunyi atau lari…”Balas Rina ketika dia dipanggil ke bilik kaunseling tadi…

“Kalau ye pon ..boleh tak fikir logik sikit …sikit jer..tak payah banyak-banyak..kalu banyak-banyak pun nak buat apa?...taman kita tu dah laa kecil..pintu masuk pulak
Satu…lagipun diorang tu tak pernah buat kes…perangai diorang okey je….minta maaf ye..tapi perangai mereka bukan macam awak..saya tahu sebab boleh menilai seseorang itu..tau tak?”Cikgu Aimran bercakap terus terang…

“Dah laa..sekarang awak pergi jumpa cikgu Nina sekarang jugak!!”

“Ye cikgu..”

---------------------------------------------

Rina bersendirian ditaman botani milki sekolahnya itu….walaupun sebal kerana dimarahi oleh cikgu Aimran tapi hatinya terusik malah sudah lembut dek nasihat Cikgu Nina tadi…

“Farina,cikgu nak tanya satu jer…kenapa Farina jadi macam ni?..Farina boleh cerita kat cikgu kalau ada masalah…anggap laa cikgu ni kawan Farina…bukan sebagai cikgu Farina…”Cikgu Nina bertanya,cuba mencungkil masalah yang dihadapi anak muridnya…

Tiada kedengaran suara Farina…

“Farina…cikgu sayang kat Farina…Cikgu tahu yang Farina sebenarnya dahagakan kasih sayang ibu bapa Farina kan?Cikgu tahu Farina memberontak begini sebab Farina nak ibu bapa Farina prihatin kat Farina kan?..Cikgu tahu…Cikgu boleh baca melalui mata Farina yang tak pernah menipu tu…Farina cemburu tengok orang lain mesra dengan keluarga diorang kan?Farina luahkan semua kat cikgu ye..Farina tak perlu malu dengan cikgu…cikgu sentiasa ada untuk Farina…”Pujuk cikgu Nina…

Buat pertama kalinya hati Farina tersentuh mendengar bicara cikgu Nina…air matanya sudah hampir menitis…lalu tumpah..

“Farina..kalau nak nangis..nangis aja…cikgu tak kisah…”Cikgu Nina bangun dari tempat duduknya lalu memeluk Farina…

“Maafkan saya cikgu…mama dan papa saya tak pernah pun pujuk saya macam ni…saya faham mereka sibuk..tapi orang lain pun sibuk jugak…saya sayang kat mama dan papa saya…saya nak mereka selalu dengan saya…sebab tu saya suka memberontak…saya fikir kalau mereka dipanggil ke sekolah atas kelakuan saya yang teruk,mereka akan memarahi saya…saya rindu nak dengar suara mereka marah…”Farina mengesak perlahan…

“Farina…Farina kena ingat..cara mereka mungkin tak sama dengan orang lain…Farina kena menonjol dengan kejayaan bukan kegagalan..kalau Farina berjaya..mereka akan berasa bangga kerana mempunyai anak seperti Farina..kemudian Farina mesti ambil hati mereka….baru mereka akan sedar yang Farina is the best!!..Farina kena ingat..semua kat sini sayang Farina kalau Farina berubah..Farin berubah yer..janji dengan cikgu?..”

Farina tidak menjawab…dia menangis hingga puas…

------------------------------------------------

“Leeya..aku nak minta maaf kat kau pasal aku selalu marah kat kau walaupun kau sentiasa menjadi kawan aku…”Rina meminta maaf tulus ..

“Rina..aku sentiasa maafkan kau..kau janji berubah seratus peratus ye…janji laa…aku tahu kau baik..lepas ni..kita studi ,main sama-sama sebagai teman baik....tapi ada satu syarat…aku tak kan maafkan selagi kau tak minta maaf daripada Eyya dan Izzat atas rancangan kau yang tak bijak tu…ok?

“aku malu laa…selama ni aku banyak sakitkan hati Eyya sebab abang pengawas sweet tu…tapi aku tau…abang sweet tu tak suka pun kat aku…aku tahu prinsip hidupnya “Belajar harus,Bercinta jangan – berkuatkuasa disekolah dan universiti sahaja-“..aku tahu aku bukan suka sangat pun kat dia..tapi..apa pun..aku akan minta maaf kat Eyya dan Izzat dan aku tak akan kisah lagi pasal abang pengawas sweet tu”..ikrar Rina…

--------------------------------------------------


“Safiyya..Hana..tunggu jap…saya ada benda nak cakap!!”Rina bersuara gugup tatkala terlihat kelibat mereka…

“Apa dia…awak nak perangkap saya macam hari tu jugak ke?...sila lah…saya tak takut…lagipun kenapa awak bersikap macam ni kat saya?..apa saya dah buat?...baik awak cakap sekarang sebelum saya meletup…dah puas saya sabar tau…baik kita selesaikan sekarang jugak..dah tak tahan tau…panas ni!!!...”

“Panas…panas..panas...pusing..badan ini pusing…pusing..tau tak?”Tambah Eyya lagi…

----------------------------------------------------

“OOO..la…macam tu…kenapa tak cakap awal-awal…”Eyya tergelak lagi ketika mendengar cerita Rina…

“Sori..sori…maknanya awak cemburu kat saya sebab abang pengawas tu?.haha...cuba awak sebut nama penuh dia..”pinta Eyya

“ Syafiq Hisyam Bin Syamir…”Jawab Rina jujur…

“Baiklah sekarang saya nak minta tolong Hana….Hana tolong sebut nama penuh Eyya yer?..”

“Safiyya Husna Binti Syamir..”Hana bersuara…

“Syafiq Hisyam Syamir….Safiyya Husna Syamir…Oh my God…!!Are you sibling…?”Rina bertanya..mukanya dah merah kerana malu…Rina pantas meminta maaf sekali lagi daripada Eyya manakala Eyya masih tersenyum walhal hatinya sudah nak pecah…

“Tak pe…tak pe..Eyya sayang kat Rina…sekarang kita kawan?Kawan selamanya?"..Eyya mengukir senyuman...

“ya!!Safiyya Husna dan Putri Sara Farina kawan selamanya….”Rina pantas menjawab lalu mereka berpelukan…

---------------------------------------------------
9 tahun berlalu…

9 tahun telah berlalu sejak mereka meninggalkan SMKA NURUL ITTIFAQ…persahabatan antara Safiyya Husna , Hanaa’ Mawaddah , Putri Sara Farina , Leeya Nadiyya , Muhammad Zahir dan Iman Izzat masih tetap utuh dipersada kehidupan..masing-masing sudah berusia 26 tahun …Mereka telah mencipta sejarah dalam peperiksaan SPM kerana telah mengharumkan nama sekolah….

Eyya – kini seorang doktor yang berjaya dan telah berkahwin dengan pilihan keluarganya…mereka dikurniakan dua orang anak yang soleh dan solehah iaitu Solehah Aisya dan Faheem Izham…

Hana – seorang pakar psikologi..berkahwin dengan Iman Izzat..anak-anak mereka bernama Muhammad Adam dan Nurul Eezzah…

Rina – kini juga telah berkahwin malah bergelar isteri kepada Syafiq Hisyam juga kakak ipar Eyya..Hisyam terlebih dahulu melamar Rina kerana terpikat akan peribadi Rina yang baru walaupun dia pernah berkata suatu masa dahulu Rina itu seorang yang gedik...Rina kini telah berubah..imannya makin bertambah…didalam hatinya telah terpancar hidayah... hubungan Rina dengan mama dan papanya semakin mesra...mereka akhirnya sedar juga bahawa kasih sayang lebih penting daripada wang ringgit...…Amni Aqilah nama satu-satunya pengarang jantung mereka....

Leeya – akan berkahwin tidak lama lagi..bergelar seorang guru yang berjaya...

Zahir – kini berada di Leicester…meneruskan pengajian PHD dalam bidang bio-teknologi...insyaAllah..akan bergelar pakar tidak lama lagi...

-------------------------------------------

Sesekali terkenang saat mereka melaung bersama-sama “kita kawan selamanya!!” disekolah …kenangan indah yang sangat manis untuk dikenang…biar apa pun terjadi…mereka masih bergelar teman..kawan dan sahabat hingga akhir waktu mereka...

“KITA KAWAN SELAMANYA”

-tamat-

-----------------------------------------

1 comment:

hua sheng. said...

ehem.nice cerpen. (:
"Eyya" ??
teringat pulak saorg kwn laki pgl kakak dgn nama "eya" singkatan drp Nadiah.
haha.
tapena pun org pgl dgn nm tu.
tp skrg da lost contact dgn dia.
wuwu.

sya izz, thx for being my follower.
;D
jangan lp bg mcflurry ey!