Wednesday, April 6, 2016

matahari


malam ini sir ashok buat kelas malam. yeayy, kelas malam. penat, tapi aku suka kelas dia. kami suka. kami boleh anggap sir macam inspirasi la. bayangkan, dia lawyer, mai mengajar uum ada driver weh, bmw lagi. beriaaaa duk cari mana kereta sir mana kereta sir hahaha. kitorang tanya lah, kenapa sir mengajar? (padahal duit dia tu, perghhhh, berkepuk aku rasa) sir cakap sebab memang passion dia, jenis suka mengajar. dan, sir cakap, kalau bukan lawyer yang nak mengajar budak-budak law ni, siapa lagi? yang boleh bagi kefahaman yang sejajar, hahaha. dan kitorang pun macam, sobsobsob sir.

masa awal sem hari tu, aku rembat selimut dengan baju kedah tok bawak datang sini. saja. rindu.

malam ini pergi kelas pakai baju kedah tok, sarung dengan cardigan. sebab, rindu. tambah-tambah, lusa dah start cuti midsem seminggu tapi aku tak balik. sebab, ada program delegasi dekat kolej. tapi, boleh je nak balik dulu sebelum program tu tapi memang kejap je la kan cerita diaaaaaaa, dan aku ni, kalau dah balik rumah, memang liat lah nak datang sini balik. penat wuuuuu menangis dalam bas! hahaha bencinya diri sendiri. penat tau tak, penat.

dan, sebab lepas cuti midsem ni memang ada exam midsem untuk semua subjek. jadi, aku perlukan masa untuk arrange balik hidup aku, terutamanya dalam pelajaran sebab all this while, aku macam hidup dengan merepek dan tak terurus. ya tuhan, apalah nasib pelajaran aku. sebab mostly siapkan assignment + presentation + tuto je. ulangkaji apa bagai masih ke laut sebab busy dengan nak settle-kan program-program kolej di sebelah malam dan weekend. lagipun, nak kena kemaskini rekod-rekod laporan untuk banyak benda alahai banyaknya kerja yang nak diatur balik.

sabar okay, sabar.

tapi, aku lagi suka hidup yang 'penuh' begini daripada 'kosong' sebab masa memang tetap akan 'hilang'. cuma, aku rasa lebih bermakna dan bertanggungjawab sejak hidup begini. dengan nak bekerja sebagai pelajar dan bekerja untuk kolej, rasa macam entah, memupuk rasa tanggungjawab? dan lebih menghargai masa bersama yang tersayang? dan lebih baik daripada dulu-dulu kalau tak ada kerja ke bosan ke, mereput dan tidur?

haha. you can do this, cokelat orked!

masa balik kelas malam tadi, sukun-sukun ni gelakkan baju aku. hahaha bij masing-masing. tapi, perangai kami memang macam gini, kalau dah namanya group tembikaii kan hahaha kisahh pulak. bila aku cakap baju nenek aku okay. rindu. sebab tu pakai. terus masing-masing sobsob. haaaaaa. baju kedah sarung cardigan pakai jeans hahaha wanie cakap awat tak pakai kain batik terus. eyy dia ni. karang ramai pulak berkenan gadis melayu terakhir kahkahkah.

aku rindu tok.
rindu keluarga.
rindu semua orang.

tok, ika janji belajar betul-betul. sungguh-sungguh. (walaupun main-main gak aaaaa sebab bosan kot belajar law huhuhu) tapi memang dari awal lagi ika jejakkan kaki kat sini, dengan niat, semua ini untuk keluarga kita. untuk kita. untuk tok, acu, mok ngoh, mama papa, kakak adik-adik dan kucing-kucing huwaaaa rinduuuuuuu.


p/s; nak kerja dengan ITBM. serius! memang azam dalam hati. sejak jumpa dengan abang ITBM dalam van buku masa pesta buku tu, perghh, sejak tu lah, melampau-lampau keinginan yang tersemat jauh di sudut hati paling dalam gitu.

dengan tak malunya, (bersila di atas lantai van sambil belek buku)


"abang, macam mana saya nak kerja sana?"

"adik bila habis belajar?"

"dua tahun lagi bang. lambaaaaaaaaaaaaat lagi."

"haaaa, habiskan dulu belajar tu. lepas tu mintak lah nak kerja ITBM."


bla bla bla. okay abang. saya habiskan belajar dulu.



No comments: