Friday, February 12, 2016

مدرستي


rasa nak sekolah balik. biarlah sakit hati ke renyah ke menyampah ke dengan peraturan, rela. aku rela.

aku rela pagi-pagi bawak quran walaupun dulu pengawas asyik denda aku berdiri sebab malas nak bawak

aku rela masa rehat ikut cna pergi surau dhuha walaupun dulu tengok mood ah kalau rasa rajin ikut

aku rela solat zuhur dengan hajat jemaah walaupun dulu kadang-kadang rasa gak aaa tak boleh ke solat sorang-sorang je surau dah la panas (lempang diri sendiri)

aku rela belajar arab, syariah islamiah, quran sunnah walaupun dulu asyik nak pejam mata je dalam kelas lepastu tak buat kerja sekolah

aku rela kena marah kena bebel kena perli kena denda dengan cikgu walaupun dulu macam ahahah lambatnya nak tinggal sekolah (kadang-kadang je sebab cikgu-cikgu aku semua macam malaikat)

aku rela benda yang dulu tak berapa nak rela sangat

sebab aku rela diikat dengan tali yang buat aku macam arghhh tapi sebenarnya beri aku arah tuju dalam hidup daripada dibiar tak bertali langsung sampai harus menerawang sendiri mencari arah tuju yang bersimpang siur pada pandangan mata

patutlah dulu lima tahun asyik kena ceramah je tentang pentingnya biah soleh (ye ke term ni? tengok teruknya) persekitaran yang baik yang soleh yang bagus

penting. memang penting

dulu ingat tak apaaa, yang penting diri sendiri (konon)

sekarang baru tahu macam mana peritnya, kan? susah nak hidup. sampai tiap kali kalau jalan-jalan kat sekolah, "cikgu... nak sekolah balik."

dan cikgu akan senyum, "haaaa. kan dah kata."

dah empat tahun cikgu. dah empat tahun survive tak bertali. tapi lima tahun saya membesar di sekolah dengan segala pahit manis perit bahagia pengajaran hidup yang saya dapat, itulah pedoman saya cikgu.

dengan sisa itulah saya teruskan hidup cikgu. adakala saya tersasar jugak, saya hidup macam saya lupa cikgu. tapi saya cuba tetapkan diri saya balik. susah cikgu. cikgu tak boleh bayangkan macam mana teruknya saya battle dengan diri saya sendiri sorang-sorang. tapi dengan setiap apa yang terdahulu, saya cuba teruskan. perlahan-lahan.

cikgu, saya rindu cikgu.
cikgu, saya rindu sekolah saya.

madrasah assanawiyah alwataniyyah addiniyyah nurul ittifaq (penting k hafal dari form 1 nak tulis karangan arab haha macam mana lah tak rindu)


2 comments:

Anonymous said...

المدرسة الثانوية الوطنية الدينية نورول الإتفاق محبوبة :)

Asma M. said...

T_____T