Thursday, September 1, 2011

Cerita Raya 2011


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & SELAMAT HARI MERDEKA

Rasanya, raya tahun ini memang sangat sangat sangat sangat mengujakan! Uhuuuu. Pada malam raya, Che Ma dan famili datang menginap di rumah. Meriaaaaaaah. Ayah Mat bawak mercun bunga api segala bagai. Uhuuu, main mercun papan yang panjang berjela-jela. Sangat bising, hailaa. Malam tu, kali pertama aku sentuh bunga api hihi. Tapi, tetap kempunan nak main bunga api bintang. Sampai sekarang tak dapat main, :( Huhu, malam raya jugak menggugat kesabaran. Pasal baju raya laa bla bla bla.







Okey, di pagi raya... kecoh aje. :D Che Ma gerak dulu pergi rumah Ayoh sementara aku berhenti kat rumah Tok dulu. Eheeee. Bila sampai kat rumah Ayoh, meriah giler. Sudah ramai mak bapak saudara yang tengah sembang-sembang. Lepas tu, kami gerak ramai-ramai ke rumah sanak-saudara yang lain. Macam rombongan Che Kiah pulak. Haha, mentang-mentang semua rumah dekat-dekat. Wuuuuu.
















Kat rumah Che Su, bising bising sambil tengok Pusara di Lebuhraya. Huhu, pegang Hafiy sampai tertido budak tu. Alahai, anak sepupu aku ni memang comel. Macam mak sepupu dia laa ^^ Dekat rumah Pak Muda Jak, sibuk berceloteh dengan K-rol. Haha, sesedap hati je panggil dia K-rol. Okey okey, abang K-rol. Pangkat dia dengan aku... pak sepupu aku. Haha, tapi layan macam sepupu je walaupun K-rol dah tua :P Umur dia 20 lebih rasanya. Kalau dia nampak aku, mesti dia panggil aku lepas tu tanya aku tingkatan berapa. Hailaa. Aku membebel je kat dia, setiap kali jumpa... setiap tu tanya. Haha, dia gelak aje. Uhuuu, siap suruh aku rekomen dia lagi kat kawan-kawan aku yang muka macam Lisa Surihani. Alahai, demand nya! :P Diorang gelak je tengok aku lawan mulut dengan dia. :)


Lepas tu, pergi rumah Pak Ngah. Hehe, masa nak salam kena cium. Bebudak semua geli haha. Hanis yang pertama salam. Aku kedua. Dengan Bilah siap peluk lagi, kekasih lama katanya. Haha. Yang rasa nak tergelaknya, dengan cucu-cucu lelaki dia taknak cium. Makanya, diorang gelak aje bila tengok kami kena cium Pak Ngah haha. Adeih, terutama Abang Faris dan Abang Syafik tu. Hailaaa. T_T Ingat lagi dulu-dulu, kitorang takut sangat dengan Pak Ngah. Sanggup ni lalu jalan jauh semata-mata nak elakkan dia. Ye laa, nak pergi rumah Mama Long kena lalu rumah Pak Ngah dulu. Dia suka kejar kitorang, waaaaaa. Semoga Pak Ngah dipanjangkan umur :)

Lepas tu lagi, pergi rumah Mak Long. Gelak gelak borak borak. Sempat lagi borak dengan Ijak pasal Khemiyya. Konon-konon mengadu kat dia Khemiyy dah nak masuk mood susah. Haha, tapi mamat tuu asyik tanya aku pasal Admet aje. T_T Sekali 'ketuk' dia, sebab dia dah mula membahasakan 'aku-mu'. Haha, dia sengih je dan cakap 'terbiasa'. Lepas tu, baru berbalik cakap 'nama-nama'. Okey, kitorang sepupu sepapat sanak-saudara memang telah diajar menggunakan 'nama-nama' apabila bercakap. Tapi, biasalaa. Bila dah besar kan, macam lari sikit adat tu. Haha.
























Petang tu balik rumah Tok. Konklusinya,  memang seronok laa raya ni! Yeayyyy.













Eh, selamat hari merdeka wahai Malaysia! Semalam tengok 1957: Hati Malaya. Sebak je tengok cerita tu. Terutama tika Tunku tak cukup duit nak pergi London lepas tu diorang derma gelang rantai emas dan duit. Waaaaaa. Sayang Malaysia!



PS. Kerja sekolah tak sentuh lagi ini. Alaaaaaa, 'rajin'nya rasa nak buat. Waaaaaa. Nak raya lagi... XD

PS II. Aku tak tahu kenapa aku sangat talkative hari raya ni :D



No comments: