Friday, March 6, 2015

kamar kecil




ini dinding bilik kami berempat sewaktu di uitm kuantan. betapa masa itu berlalu. baru je rasa masuk bilik, berkenalan di semester satu. awkward. bilik kami tak macam bilik yang lain di A107. kami tak tunjukkan sayang. konon. percaya tak, di semester satu, tak ada satu pun gambar kami berempat bersama-sama. hahahaha. bila masuk di semester dua, betullah, ianya tentang masa. rasa sayang. rasa percaya. rasa sahabat. rasa kasih. macam makin menjadi-jadi. makin banyak yang dikongsi. dan, masing-masing jadi makin sweet. sama-sama.

dalam bilik kecil itu, aku masih ingat. kami menunggu masa tidur di katil masing-masing. sambil pandang siling di atas. tidak berlampu. sekadar dengar suara, tiba-tiba kami curhat. tentang perkara yang tidak pernah kami kongsi sama siapa-siapa. tentang apa sahaja, yang pernah kami lalui bersama. sambil ditemani deruan ekzos di tepi jalan. biasalah, kuantan. manis sekali. manis.

sepertinya, saling memerlukan. acube seperti ibu kepada aku. dan aku seperti ibu kepada abo dan amie. tapi abo lagi cengeng. kami kadangkala musuhan, kadangkala teman, kadangkala seperti beradik, kadangkala seperti kawan sedarjah. semua. semuaaa, bergantung keadaan.

sudah dekat setahun bilik kecil itu kami tinggalkan.
dan aku masih, membayang saat acube memujuk aku.
saat abo memanggil aku dalam tangis.
saat amie berteriak memanggil aku semata suruh menyisir rambutnya.
saat pakai bedak sejuk sama-sama.
saat berebut main candy crush.
saat gitar memetik lagu.
saat makan sama-sama sambil ber-pitch perfect/running man.
saat belajar hinggakan lantai bilik dipenuhi kertas.
saat tarik menarik disuruh mandi.
saat kongsi baju tudung.

saat air mata gugur.
saat hangat dalam pelukan.
saat senyum dalam gembira.
saat kecewa kala jatuh.

segala saat kita,
di bilik kecil kita-
empat sama-sama setahun.

dan sekarang, mereka bertiga berjuang di uitm shah alam. aku juga yang tercampak di utara. selamat semuanya ya. hati aku tidak pernah berhenti merindui kalian. di setiap apa pun, aku percaya tuhan akan sentiasa jaga kalian. nanti kita jumpa lagi bila berjodoh ya. pasti, insyaallah.

hening, dan kacau bilau kamar kecil kita masih bisa aku bau dalam kenangan.
aliah athirah, nor amira, amira diyana; acube, abo, amie-

kalian teman pertama kamar kecil aku;
aku tidak bisa tidak rindu.
baik-baik sahaja, ya?

:)


No comments: