Sunday, March 22, 2015

surat ungu untuk nuha


surat ungu untuk nuha, aku baca enam tahun lepas. antara novel yang sangat manis. sebab tu tak pernah lupa pun. aku baca banyak buku. mungkin dah beratus novel aku baca sejak darjah 6. ada novel yang aku tak ingat pun aku pernah baca. but when i do, that means novel itu betul-betul legend.

tadi pergi library, ada pesta buku. baucer buku aku tinggal sekeping je lagi. tak ada niat pun nak beli mana-mana buku. tapi aku nampak buku bogel menuju tuhan-zahiril adzim, diari nona gila- takahara suiko di stall yang berlainan. dan yang paling buat aku cair, aku nampak surat ungu untuk nuha. jadi aku sangat berbelah bahagi which book should i purchase? oh god. aku pusing dan pusing dan pusing lagi semua gerai buku yang ada tu. i need to make a choice. i have to, huhuhu.

dan akhirnya, aku pilih booth jemari seni.  dapatlah surat ungu untuk nuha, gurindam jiwa, dan bohemian. semua buku yang release masa zaman sekolah dulu. bohemian je yang aku belum baca. tapi sebab aku minat imaen, aku beli lah. i cant say no to buku noor suraya. sesiapa yang pernah baca buku dia, mesti suka dengan bahasa dia yang manis. dan banyak buku noor suraya yang aku baca zaman sekolah tapi aku masih lagi ingat yakni melekat dalam hati. dulu zaman sekolah novel banyak baca pinjam je.

dunia aku sudah terlalu serabut. sebab tu aku beli buku-buku ini tadi. aku perlukan balik the moment when we feel auwwhhh, tentang hidup. despite of tenggelam dalam buku-buku puisi yang terlalu banyak buat aku percaya betapa hati aku sebenarnya begitu koyak. enough of buku puisi for the time being. let's get back to the track.

hidup tak semestinya perlu terlalu jujur sama perasaan yang sering menikam.
tak boleh biarkan manis hilang sedikit demi sedikit.

a total recall pada gula-gula kehidupan.
you used to live in that phase.

tambahlah gula dalam kopi. jangan dipaksakan hirup pahit walau sudah terbiasa.
takut lama-lama nanti sudah tidak kenal rasanya manis.
yang bisa buat kau seikhlasnya kata, "auwhhhhh"
bukan cuma "arghhhhh"

dunia memang sudah terlalu serabut, tapi harus bagaimana lagi?
escapism aku cuma pada buku.

kalau serabut, lalu aku lompat masuk ke cerita yang menyerabutkan, bukankah escapism itu menambahkan buruk?

haha.
apa merepek entah.




selamat malam. :)
nah, kongsi quote surat ungu untuk nuha,

 jendela hati diketuk lagi
 ku buka separuh-separuh
 separuh hati
  "selamat malam, nama saya cinta!"
 hangat dan dingin
 merantai di luar.

  "izinkan saya berteduh di tepi jendelamu?"
 cinta terus bertanya.

 lalu hatiku tertanya-tanya:
  "cinta, kenapa mesti aku?"



--disclaimer;
 tidak relevan sama aku, cuma aku suka ayat-ayatnya yang indah
 dan aku ingat lagi aku pernah tulis quote yang sama di blog ini pada 2009!
 haha sebab aku memang sangat suka quote ini dari pertama kali aku tatap. :)

No comments: