Wednesday, February 24, 2010

~ Susah - susah sikit aje , sekejap .


Assalamualaikum .

Hmmm , hari ini ada spotcheck laa kat sekolah . Hehe , tapi tak kisah sebab tak kena apa pun . hoho , tadi .. masa PJ , aku boring la . Aku duduk buat sorang-sorang kerja kursus KH . Rasa malas je nak siapkan , padahal satu kertas je lagi . Lepas tu , nampak cikgu asiah duduk check kertas karangan BM kitorang .

Hmm , nak pergi ke tak ? nak pergi ke tak ? haha , akhirnya aku terus pergi kat depan meja cikgu .. tarik kerusi Amni lepas tu duduk . Cikgu ku yang sporting tu pun paling kat aku dan mukadimah aku yang pertama ... " Cikgu , kite nak study gano bena ? " . haha , ayat tak boleh blah betol . tapi , memang pun aku nak tanya yang tu . Macam mana nak study betul-betul .. ! :D

Cikgu pun cakap lah dan bagi pandangan dia , lepas tu nasihat . then cikgu cakap laa nasihat-nasihat biasa . kalau cikgu elok study malam , even sekejap sebab kalau lama tapi tak masuk tak jadi apa juga . jadi , setiap saat itu berharga . sebab waktu petang selalu tak study , rehat-rehat gitu . jadi , petang dah rehat tak kan malam pun nak rehat juga kan ?

cikgu ada juga cakap sepatutnya kerja sekolah kena siap awawl-awal lagi , buat masa cikgu tak masuk kelas ke atau masa petang .. malam untuk buat revision , tingkatan 1 , 2 , 3 lagi kan kena buat ulang kaji , sebab tu cikgu cakap kena start awal-awal .. walaupun hanya setengah jam tapi kalau berkesan , okey je .


lepas tu cikgu cakap ... " susah - susah sikit untuk tahun ni je , tahun depan kalau tak nak study pun suka hati lah . tapi , tahun ni yang penting .. alaa , bukan nak study kena pakai pelita macam dulu - dulu pun , sekarang ni semua ada .. siap ada meja study lagi . just belajar je .. biasa lah , susah nak jadi baik tapi tak nak jadi baik senang .. perkara baik memang kita susah nak buat . tu semua nafsu je , kita kena tahan lah .

mula-mula memang susah tapi bila dah biasa , okay lah . kan ? satu jer , jangan biar ada rasa malass tu .. kalau tak semua benda tak menjadi . memang kita ada banyak perancangan dalam kepala tu , tapi bila dah rasa malass , satu benda pun tak boleh buat . just tahan je rasa malass tu . ingat , bersusah susah dahulu bersenang-senang kemudian kan ? "

hehehe , banyak lagi cikgu cakap .. tak nak bagi mengantuk masa study , minum lah air ke tak pun makan cokelat . bangun pagi-pagi dalam pukul 4 .. buat tahajud , solat sunat biar hati tenang .. lepas tu , mesti sempat lagi study sekejap kan .. masa tu , mesti masuk punye study .. hati tenang , otak fresh .. kan ? .. lepas tu borak-borak kejap dengan cikgu , faezadti n liza pun ada .. cakap pasal Bm pula .. bahasa lar , pantun ... hahaha .


lepas tu , masa cikgu dah nak keluar .. cikgu pun cakap kat aku sambil senyum . " lepas ni boleh study doh ? study molek , jangan ngantuk . usaha tu " .. hehe , aku sengih je sambil cakap thanks cikgu . ahaksss , ni buat aku sayang cikgu - cikgu aku ni , sporting dan baik sangat . sayang cikgu . ' bersusah susah sikit je , study ' .. okey , nak jadi budak baik nie . nak pergi buat siap homework dulu .. daa my blog [ Cokelat's ] kesayangan , me love [ Cokelat's ]  !! :P

ops ! tadi duduk kat maktabah kejap dengan jihah dan cfa . sempat pegang patung doraemon kecik yang letak kat pensil tu . siap tayang - tayang lagi dekat budak tuh . haha , jahat nye aku tadiii .. kesian budak tuh , tapi masa kat luar perpustakaan tadi pun .. dia panggil roka , sebab aku panggil doraemon . ouh , apa - apa laaa . aku siap nyanyi lagu doraemon lagi tadi , doraemon kecik yang aku pegang tadi sangat - sangat cute . err , tapi bukan aku punya larh . izzati punye , jihah yang pinjam , sanggup tau  ... hanya untuk budak tuh . hahaha :)

okey , kena ijtihad nie . yeayyy ! daaaaaaa [ cokelat's ] .


No comments: